Vážení rodiče,

jsem jedním z třídních důvěrníků – konkrétně z třídy 5. C. Při poslední schůzce třídních důvěrníků, před třídními schůzkami 11. 9. 2019, nám všem přítomným třídním důvěrníkům paní ředitelka Urbánková nabídla možnost jako rodičům ochutnat stravu v jídelně ZŠ Veronské náměstí. Vše vyplynulo z jednoho z bodů, který jsme zde společně řešili a to informace/stížnosti od dětí, které často slyšíme doma, že jídlo v jídelně jim nechutná. |Děti potom hledají náhradní řešení, jak poobědvat prostřednictvím přilehlých „fastfoodů“ v blízkosti školy.

Nabídku paní ředitelky jsem ihned po třídních schůzkách využila a chtěla bych se s Vámi o získané postřehy a zkušenosti podělit.

Do konce měsíce září a počátkem měsíce října jsem celkově ochutnala 5 hlavních jídel a 3 polévky.

Vyzkoušela jsem, jak jídla z tradiční české kuchyně, tak i jídla zdravá a moderní, např. mrkvové nudle s tofu, polévku z hlívy ústřičné či polévku tajemného názvu „Šupitalka“. Nenechala jsem si ujít ani dětmi tolik oblíbené buchtičky s krémem/šodó. Ochutnala jsem i několik příchutí šťáv, které děti k obědům mají. Vedoucí jídelny paní Střasáková mě i umožnila nahlédnout do moderního, kompletně zrekonstruovaného, zázemí jídelny včetně ukázky technologie související s výdejem jídel. Paní Střasáková si našla i čas popsat mi řadu dalších souvislostí, které s provozem jídelny bezprostředně souvisí. Málokdo z nás ví, že jídelna připravuje denně více než 600 obědů a kromě stravy pro děti zdravé připravuje i jídla pro děti s dietami – dieta bezlepková, diabetická a kombinovaná. Asi není třeba zdůrazňovat, že příprava dietních jídel (včetně pestrosti a obměny) a současně dodržení finančního limitu není při dnešních cenách potravin jednoduchá.

Vše, co jsem měla možnost v jídelně ochutnat, bylo chuťově velmi dobré a vyvážené, dobře dochucené. Jídlo rozhodně nebylo ani přesolené či v případě sladkých jídel či šťáv nadměrně sladké. Maso bylo vždy měkké, chutné, a to i v případě často kritizovaného hovězího masa. Musím říci, že to bylo vše naprosto „akorát“. Také nevidím ani žádný problém v názvech jídel, což občas ze strany rodičů zaznívalo. Vždy pod názvem jídla jsou v jídelním lístku detailně vypsány i hlavní suroviny, které jídlo obsahuje.

Rodičové, závěrem musím konstatovat, že po této mojí „exkurzi“ vidím jednoznačně problém na straně dětí, nikoliv školní jídelny. Děti jsou mlsné, vybíravé a jí často hodně jednostranně. Doma dětem často ustupujeme, ale ve školní jídelně to možné není.

Při konzumaci jídla v jídelně jsem byla opakovaně svědkem, že dítě si polévku vůbec nevezme a vše vyhodnotí jen pohledem, aniž by ochutnalo. Přestože paní kuchařky při výdeji jídel často dětem i popisují, co vše v polévce je či přirovnávají k chuti jídla obdobného. K obědu děti mají často ovoce či salát a situace je stejná jako v případě polévky. Často situace zejména u mladších dětí ještě „zachraňují“ paní vychovatelky, které v okamžiku, kdy děti usednou ke stolu, ještě jednou děti obíhají s tácem a znovu nabízí ovoce či salát. Nejednou jsem viděla paní vychovatelku, jak pomáhá dítěti s krájením masa, neboť dítě ne úplně ideálně zvládalo jíst příborem.

Ještě jednou velký dík paní ředitelce, paní vedoucí jídelny i všem paním kuchařkám - pro mne to byla zajímavá a cenná zkušenost a jen tak dále, „děláte to opravdu dobře“.

Vše, co jsem ochutnala, i názorně :-)

jidlo1jidlo3jidlo4jidlo5

Báčová